Sykepleie i Trondheim, 2 uker.

Då har man landat i Klæbu, ca 2 mil från Trondheim (eller ja igår, men då fungerade inte internet). Såg bara en liten skymt av Trondheim igår, det såg otroligt vackert ut. Kom precis i skymningen och de båda gröna bara lyste av fotoglädje. Hoppas jag får tillfälle att utforska Trondheim lite.

Ja, för er som inte vet så ska jag ta hand om en ALS-patient i 2 veckor. Igår var jag förbi sykehjemmet och hämtade nyckeln till lägenheten. De verkade mycket gulliga de som jobbar där och intrycket blev bara bättre när jag började jobba idag, så det var kul! Jag jobbar mellan 8-17 varje dag och är hemma hos denna kvinna. Jag kommer att hjälpa henne med morgontvättning, suga slem, cpap-mask (respiratorn), ge medicin, ge sondmat, ge injektioner vid behov, vändningar 3 ggr/dag (då kommer någon från hemtjänsten och hjälper mig). Ja, det var nog allt. Och att försöka förstå vad hon vill; hon kommuniverar via en liten skrivmaskin och genom tecken och nickningar. Oftast så sover hon, så då gäller det att sysselsätta mig. Funderar på att plugga lite norska kanske, he he! Jag hoppas att det ska gå bra. Då får jag komma tillbaka efter dessa 2 veckor och jobba 12 dagar, vara ledig en helg, jobba 12 dagar osv. fram till 18 december. Vore perfekt!

Efter dessa två veckor flyger jag till Stockholm, för att fyra timmar senare flyga vidare hem till Skelet och gå på Svantes dop. Hoppas bara min doppresent blir klar i tid.

Är lite nervös inför i morgon, då är jag själv. Idag fick jag inskolning av en svensk tjej som jobbat här i ett halvår. Jag hoppas jag ska klara av detta lika bra som henne.

Ja, lägenheten då ja. Den är superfin! En tvåa alldeles för mig själv! Diskmaskin, tvättmaskin, golvvärme på toan, tv, internet, två sängar (en på 140 och en på 90, så besök kan ju självklart komma hit och uppskattas!), balkong..ja, den är fin helt enkelt! Mycket bättre än att bo hos LH! Ha ha!

Jag ska uppdatera med bilder någon dag. Kan lägga upp en bild på lägenhetens utsida som jag hittade på Klæbu kommuns hemsida. Bor nämligen ovanpå en läkarklinik. Min lägenhet är den med balkongen ovanför bilen.



Tills vidare, håll till godo!


Kommentarer
Postat av: Linn

JIPPI!!

Uppdatering!

Det här verkar ju bli kalasbra :)

Det är 75mil att köra bil till dig från Skell.. Kanske lite drygt med Svantis! Ifall vi skulle hälsa på tänkte jag :)

Längtar efter bilder!

LH, HAHAH!!

2009-10-11 @ 22:24:43
URL: http://livetinorrlans.blogg.se/
Postat av: Cilla

Spännande!! :)

Ser fram emot att höra hur det går med allt.

2009-10-12 @ 10:47:17
URL: http://cillus.wordpress.com/
Postat av: kicki

Underbart vännen, jag är så glad för din skull!!

Oroa dig inte, allt kommer att gå toppen där nere. Lägenheten lät inte dålig, hehe.

Skaffa norskt nummer så jag kan ringa!! :)

Vi vill se bilder ;)



puss

2009-10-12 @ 12:41:44
Postat av: Pia

Åh, allt låter ju bara kanonbra! Skulle vara jättemysigt att komma dit o hälsa på. Du kanske kan styra upp lite jobb åt mig med? ;) ;) Hihi



Ser fram emot lite bilder! Både på lägenheten, Klaebu och Trondheim.



Puss o klem!

2009-10-12 @ 15:48:02
URL: http://piabur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0