En liten gåva till mänskligheten.

Idag lämnade jag blod för första gången. Äntligen har jag fått bli blodgivare! Trots lite lågt blodtryck och lite lågt blodvärde får jag i alla fall lämna två gånger/år (kvinnor får lämna tre gånger/år och män fyra gånger/år). Maria följde med mig som stöd, tack! Jag var lite nervös, fast jag tycker om att se på när dom väl sticker (redan arbetsskadad?), så det var nog bra att hon var med. Och nu ska hon också börja lämna blod! Hur bra som helst!

I ett sms från Blodcentralen fick jag följande påminnelse igår: "Hej JULIA! Glöm inte din blodgivning den 2008-10-14 kl. 08.30. Blodlagret är lågt. Ditt blod behövs. Mvh Blodcentralen."

Mitt blod behövs. Ditt blod behövs också.
Skänk en liten gåva till mänskligheten du också och
känn dig stolt över att du gjort något livsviktigt för en annan människa.

Ge blod - ge liv.

Sen ska jag anmäla mig till Tobias Registret också, papprena ligger här hemma och väntar på att skickas in.
Tänk på att lite från din sida kan betyda otroligt mycket för någon annan!

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Kommentarer
Postat av: Caroline

Bra Julia! :) Fick du också järntabletter? :P

2008-10-14 @ 10:38:24
URL: http://ahlbackcaroline.blogg.se/
Postat av: Caroline

Nu såg jag din kommentar också :P Ja, jag tog bilderna i Vigelandsparken förra året när jag och Anna var ner :)

2008-10-14 @ 10:40:00
URL: http://ahlbackcaroline.blogg.se/
Postat av: Caroline

Tack :)

2008-10-14 @ 10:49:21
URL: http://ahlbackcaroline.blogg.se/
Postat av: Louise

Åh jag vill också lämna blod! Har vart där o tjatat en gång om året i flera år, men jag har för små ynkliga kärl. Ingen vågar sticka i dom =(



Kändes det läskigt att se sitt blod dras ut ur kroppen?

2008-10-14 @ 12:52:08
Postat av: Kiina

Vad duktig du e gumman!

Tack för tipset, jag ska oxå anmäla mig till Tobias registret!

PussÅKram

2008-10-14 @ 13:50:33
Postat av: Pia

Åh, vad du är duktig!

Tur det finns sånna som du. Jag skulle nog tyvärr aldrig palla det... kan ju knappt ge bort ett enda rör med blod!



Jag har laddat upp bilder från NY på facebook idag. Blir sååå sugen på att åka ut och resa!



Puss puss

2008-10-14 @ 20:49:52
URL: http://piabur.blogg.se/
Postat av: Svar till Louise och Kiina

Louise: Jag tycker ju att det är lite kul att se på när de sticker och se blodet=) Sen som Maria sa, rätt häftigt att mitt blod ska flyta i nån annans ådror=)



Kiina: Vi får gå nån dag till Blodcentralen efter du fått dina papper och lämna det där blodröret till Tobias registret=)

2008-10-14 @ 21:26:53
Postat av: Pia

Nej, jag tror nog inte att det blir någon blodlämning för mig. Tycker fortfarande att det är jättejobbigt när någon sticker i mig. Jag klarade ju sprutorna, men det blev bara värre o värre inte lättare o lättare. Sen vet jag inte hur det funkar efteråt heller? Kan ju inte äta järntabletter osv efteråt.. fast jag vet inte om man gör det? Hmm... måste nog jobba lite på min sjukhus/nål/blodskräck först.



Jag hoppas också att du kan komma till Stockholm!! Plugga duktigt! ;)

Stockholm, sen världen.... jag drömmer!



Puss o kram

2008-10-15 @ 00:42:40
URL: http://piabur.blogg.se/
Postat av: Caroline

Det ska jag absolut göra :) Jag tror den kan vara riktigt bra :)

2008-10-15 @ 22:33:28
URL: http://ahlbackcaroline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0